Edvárd kiemelte, hogy mindig van egy szavazócetli nálunk, akkor is, ha még akár a 18. életévünket sem töltöttük be – akárcsak teremben ülő hallgatóság döntő többsége – ez pedig a pénzünk, legyen az akármennyi is. A lényeg pedig, hogy felelősen szavazzunk. Előadóink utazásaik során a hulladékcsökkentést tűzték ki fő célként, mert ez az a környezeti döntés, amivel nap mint nap szembe kell néznünk, és amivel kapcsolatban minden nap döntési helyzetbe kerülünk. A fogyasztói társadalom részeiként arra vagyunk kondicionálva, hogy szinte percenként hulladékot termeljünk. Így sajnos, az egyik legláthatóbb nyom, amit emberként a világban hagyunk, az a hulladék.
Dóriék számtalan élményt és fotót hoztak magukkal különböző peremországokból is, és ezeket a kivetítőn látván az merülhet fel bennünk – akár egy Indiában, Nepálban készült fotó láttán – hogy az ott élő emberek mennyire elhanyagolják a környezetüket, milyen elképesztő módon szemetelnek. Ez azonban ne tévesszen meg minket, a különbség az, hogy nálunk létezik hulladékgazdálkodás: a konténerek, mint egy varázskalap, látszólag elnyelik a szemetünket, mintha nem is lett volna. Míg a peremországokban a (jóval kevesebb) hulladék legtöbb esetben az utcán landol. Mindeközben az európai társadalom jóval több egy főre jutó szemetet termel.
Előadóink montenegrói útjuk során egy zero waste kihívást állítottak maguk elé, így 10 napos utazásukról 45 gramm hulladékkal tértek haza. A hazai napi hulladéktermelés nagyjából 3kg/fő körül mozog, ez egy nyaralás során még jobban megugrik: egy kis jégrém, kávé elvitelre, szívószál, az ingyenes szórólapokat és térképeket is örömmel vesszük át. Nem kis felkészülést igényel egy hulladékmentességre törekvő út, de a tudatos vásárlási döntéseinknek köszönhető új kapcsolatok, interakciók kialakulása a helyiekkel óriási élményt nyújt.
Edvárd felhívta rá a figyelmet, hogy mindannyian követek vagyunk, akár a legszűkebb környezetünkben is. A tudatos életmód megszokássá válik, és egy idő után a szupermarketek polcain látható termékek nagy részét már meg sem látjuk. Azt gondolhatnánk, hogy ez a fajta tudatosság megnehezíti az életüket, de saját bevallásuk szerint valójában megkönnyíti, sokkal kevesebb döntést kell meghozniuk: mivel a csomagolásmentes vásárlást választják, a termékek 90%-a idővel kikerül eleve a gondolataikból is.
A rendkívül tartalmas előadás végén a hallgatóság számos gyakorlati tippet vihetett magával a következő környezettudatos döntése meghozatalának érdekében.