Dél-Korea sikere a COVID-19 járvány leküzdésében és annak hatása a 2020-as parlamenti választásokra

Dél-Korea sikere a COVID-19 járvány leküzdésében és annak hatása a 2020-as parlamenti választásokra

2020 05 | Dr. Hamar Balázs | Brüsszeli iroda | Kül- és biztonságpolitika

Dél-Korea a COVID-19 elleni sikeres küzdelem egyik legjobb példájának tekintik a világon. Hogyan érték el a valóban kivételes eredményeket, és ez milyen hatással volt a 2020-as parlamenti választásokra?

Dél-Koreában 2020. január 20-án regisztrálták az első koronavírus fertőzöttet. A számok kezdetben alacsonyak voltak, majd hirtelen növekedtek, és február 29-én elérték a napi 909 új fertőzött számot. Később történt valami, és a járvány görbéje ellapult. Emellett a világ többi részéhez képest a halálozási arány továbbra is alacsony maradt. A bevezetett intézkedéseket három szóval lehet leírni: tesztelés, nyomon követés és elkülönítés.

Tesztelés. A Korean Centres for Disease Control & Prevention (Koreai Betegség-ellenőrzési és Megelőzési Központok - KCDC) szerint összesen 118 intézmény áll rendelkezésre diagnosztikai tesztek elvégzésére Dél-Koreában. Naponta átlagosan 15.000 tesztet (legfeljebb 20.000) lehet elvégezni. A tesztelési kapacitás viszonylag gyors bővülése a kormány, az oktatás/kutatás és a magánszektor közötti aktív együttműködési erőfeszítéseknek köszönhető. A KCDC rendkívül gyorsan fejlesztette ki egy új vizsgálati módszert amit a megfelelő cégeknek elérhetővé tett - ennek alapján egy koreai vállalat megalkotta és gyártani kezdte a diagnosztikai reagenst. A kormány és az orvostudományi szakértők értékelésére alapozva a reagens megkapta Élelmezési és Gyógyszerbiztonsági Minisztérium (Ministry of Food and Drug Safety) sürgősségi felhasználási engedélyét, majd az ország egész területén működő vizsgálati létesítmények megkezdték a teszt alkalmazását. A végrehajtott tesztek pontosságának biztosítása érdekében a KCDC a kiváló minősítési tanúsítvánnyal rendelkező laborok közül kijelölte a COVID-19 tesztelő központokat. A központok dolgozóinak kiegészítő képzésen kellett részt venniük, melyről oklevelet kaptak. Az egyes központok magas tesztelési minőségét a KCDC és a terület szakértőinek minőségbiztosítási ellenőrzése garantálja.

A teszteket a kezdetektől kezdve nagyon innovatív módon hajtották végre. Ezeket nemcsak a kórházakban hagyományos módon végezték el, hanem a gyorséttermekhez hasonló drive-thru és a walk-thru teszteket is bevezettek.

Nyomkövetés. Koreában az utolsó nagy járvány 2015-ben, a közel-keleti légzőszervi szindróma (MERS) válság volt. Az akkor szerzett tapasztalatok alapján a fertőző betegségek ellenőrzéséről és megelőzéséről szóló törvényt 2015-ben többször módosították. Ez sokkal nagyobb szabadságot ad új járványok esetén a KCDC-nek, melynek alapján gyorsan tudnak reagálni és a szükséges intézkedéseket gyorsan végre tudják hajtani. Az epidemiológiai vizsgálatokhoz szükséges kapcsolati pontokra vonatkozó információkat (contact tracing) szintén gyűjteni tudják és/vagy felhasználni az e törvény által engedélyezett kereteken belül. A kapcsolattartás nyomon követése nagyrészt négy szakaszból áll: (1) vizsgálat, (2) az expozíció kockázatának felmérése, (3) a kapcsolat osztályozása és (4) a kapcsolat kezelése. A vizsgálati szakasz során az alapvető információkat, beleértve a beteg bizonyos időtartamra vonatkozó tartózkodási helyét, a betegek megkérdezése során gyűjtik. A család vagy az egészségügyi dolgozók szükség esetén kikérdezhetők. Ha kiegészítő információkra van szükség (pl. emlékezet kimaradás vagy következetlenségek miatt), a kockázatértékelési szakaszban objektívebb információkat (például egészségügyi nyilvántartások, mobiltelefon GPS-adatai, hitelkártya-tranzakciók, CCTV felvételek) lehet gyűjteni. Az összegyűjtött információk alapján beazonosított kapcsolatokat önkaranténra (otthoni karantén) kötelezik, valamint a betegségre vonatkozó oktatásban részesítik és a tünetek monitorozására kérik őket.

A kapcsolatok nyomon követését az úgynevezett epidemiológiai ügynökök (epidemiological intelligence officer - EI) végzik mind központi, mind helyi szinten. Jelenleg 75 EI tisztviselő van központi szinten és 54 városi vagy tartományi szinten. Mindegyik esethez csak egy meghatározott tisztet jelölnek ki, rajtuk kívül senki más nem fér ezekhez a személyes adatokhoz, és a karanténidőszak vége után ezeket az érzékeny információkat törlik.

Elkülönítés. Enyhe tüneteket produkáló vagy tünetmentes koronavírusos betegeket, akiket nem kell kórházba szállítani, "Life Treatment Centers" (LTC - „Életkezelő Központok") elnevezésű izolációs intézményekben kezelik. Ezekben a létesítményekben, amelyeket a Szöuli Nemzeti Egyetemi Kórház fejlesztett ki, a betegeket a fertőzés terjedésének megakadályozása érdekében megfigyelés alatt tartják. Az orvosok és az ápolónők naponta kétszer videohívás útján vizsgálják meg őket. Az orvosi adatokat, például az EKG-t, a vérnyomást, az oxigéntelítettséget, a pulzusszámot és a légzési sebességet automata berendezések gyűjtik, és valós időben továbbítják a megfigyelőközponthoz. Dél-Koreában több mint 16 ilyen központ működik.

A vírus terjedésének megakadályozására széles körben használnak szájmaszkokat. A koreai kormány a maszkok pánikvásárlásának elkerülésére létrehozta az úgy nevezett Kormányközi Maszk Munkacsoportot, amelynek elnöke a pénzügyminiszter-helyettes. Ez a szervezet folytatta le a maszkok gyártására vonatkozó közbeszerzési eljárást, kibővítette a termelési kapacitást, és a digitális technológiát (mobilapplikáció) is felhasználva elosztási eljárást dolgozott ki. Minden állampolgár illetve a Koreában egészségügyi járulékot fizető külföldiek is, jogosult hetente 2 darab jó minőségű olcsó (hatósági áras) maszkra.

A dél-koreai kormány soha nem tervezte a világban a legtöbb helyen alkalmazott teljes lezárást a COVID-19-el kapcsolatos intézkedések részeként. Ahogyan Park Neung-hoo egészségügyi és jóléti miniszter fogalmazott, az emberek önkéntes együttműködésére támaszkodtak, amit az állami járványellenes hatóságok iránti bizalmukra alapoznak. A fizikai lezárás helyett epidemiológiai megközelítés útján küzdenek a vírus ellen, miközben ösztönzik az embereket, hogy önkéntesen tartsák be a másoktól való megfelelő távolságot.

Mielőtt az iskolai tanévnek március elején el kellett volna kezdődnie, a koreai kormány felülvizsgálta a szemeszter késleltetésének szükségességét a COVID-19 további terjedésének megakadályozása érdekében (Dél-Koreában az iskolai tanév minden év március elején kezdődik). A kezdő dátumot többször elhalasztották annak érdekében, hogy elkerüljék az iskolákban a lehetséges másodlagos fertőzéseket. Az Oktatási Minisztérium május 4-én kiadta az ütemtervet, amely szerint a különféle korosztályú tanulók négy szakaszban térnek vissza az iskolába május 13. és június 1. között. Ez azt jelenti, hogy az utolsó csoport esetében 3 hónapot töltöttek online osztályokban. Időközben a szöuli Itaewon körzetében felfedezett új gócpont miatt az iskolák indítását ismét el kellett halasztani.

Le kell szögeznünk, hogy Dél-Koreának olyan előnyei vannak, amelyek Európában nincsenek meg. A Koreai Köztársaság olyan szigetnek tekinthető, amely csak légi vagy tengeri úton érhető el. Emiatt az új érkezők még azelőtt ellenőrizhetők, hogy belépnének az országba. Az egymástól való fizikai távolság tartása nem jelent nagy problémát a dél-koreaiak számára. Általában kézfogás helyett, meghajlással köszöntik egymást. Egy másik fontos jellemző, hogy a maszkok viselése a „normál” időkben is gyakori, mivel a finom por koncentrációja és a légszennyezettség szintje jelentősen romlott az elmúlt 5–10 évben, ezt azonban egy külön cikkben lehetne megírni. Végül, a fertőző betegségek ellenőrzéséről és megelőzéséről szóló törvénynek köszönhetően, amelyet széles nyilvános vitát követően 2015-ben módosítottak, a nyomon követés sokkal könnyebb, mint Európában. Akkoriban, a MERS kitörés közepette, a koreai közvélemény széles körben támogatta azt a kezdeményezést, hogy egészségének érdekében magánéletének (privacy) egy részét feladják. Ez Európában a GDPR miatt elképzelhetetlen lenne.

A koreai kormány a közelmúltban tapasztalatait ebben a kiadványban foglalta össze és tette elérhetővé.

Parlamenti választások

A koronavírus-járvány ellenére a parlamenti választásokat az eredeti tervek szerint, április 15-én tartották meg. Eddig Dél-Korea az egyetlen ország, amely általános választásokat tartott a COVID-19 járvány idején. A koreai kormány átgondolt iránymutatásokat határozott meg a választás idejére is a vírus terjedésének minimalizálása érdekében. Az állampolgárok fontosnak tartották a demokratikus szavazati joguk gyakorlását, ennek eredményeként a szavazati arány 66,2 százalék volt, ami az elmúlt 28 év legmagasabb aránya.

Arcmaszkos állampolgárok Szöulban a 21. Nemzetgyűlés hivatalos választási plakátjai előtt

Forrás: Shutterstock

Dél-Korea nagyon büszke arra, hogy eddig minden körülmények között, mindig megtartotta a választásokat amikor az esedékes volt. Még az 1952-es általános választásokat is megtartották, pedig akkor a koreai háború zajlott.

A választási kampány előtt Moon elnök napirendjén a fő kérdések a magas munkanélküliségi ráta (különösen a fiatalok körében), és az észak-koreai feszült kapcsolatok enyhítése volt. Ezek közül egyik sem állt túl jól. Moon jelentősen megemelte a minimálbért, remélve a fogyasztáson alapuló fellendülést, de ennek ellenkező hatását érte el: a munkanélküliség jelentősen növekedett. A sikertelen Hanoi-csúcstalálkozót követően az észak-koreai kapcsolatok is - a kezdeti, 2018-ban tapasztalt euforia után - jelentősen romlottak.

A járványt megelőzően és annak legelején Moon elnök népszerűségi indexe a 40-es értékek alsó felében mozgott. A járvány kitörése után a dél-koreai hatóságok a korábban ismertetett intézkedések segítségével meg tudták állítani a vírus terjedését, és az elnök népszerűségi indexe ez évi legmagasabbra, 53.7 százalékra emelkedett. Minden politikai elemző egyetért azzal, hogy ez annak a széles körben elterjedt véleménynek tudható be, hogy kormánya hatékonyan kezelte a járványt.

A Gazdasági és Pénzügyminisztérium közvetlenül a választások előtt hozta nyilvánosságra a COVID-19 járvánnyal kapcsolatos átfogó gazdaságpolitikai intézkedéseit. Április 8-ig összesen mintegy 122,9 milliárd USD értékű támogatást jelentettek be a Gazdasági Rendkívüli Tanács üléseinek négy fordulóján meghozott döntések alapján.

Moon Jae-in elnök baloldali liberális Koreai Demokratikus Pártja (DPK) nyerte el az országgyűlési helyek túlnyomó többségét (300-ból 180 hely) az április 15-i választásokon. Ismét bebizonyosodott a közismert mondat: „Az időzítés minden a politikában.”

A választások érdekes eredménye, hogy két észak-koreai menekült, Thae Yong-Ho és Ji Seong-Ho is képviselői helyet szerzett. Mindkettő a konzervatív oldal jelöltje volt. Thae Yong-Ho Észak-Korea korábbi nagykövet-helyettese volt az Egyesült Királyságban. Családjával 2016-ban menekült Dél-Koreába.

A választások után

A DPK választásokon elért mostani győzelme nem garantálja számára a jövőt is. A koreai választók most Moon pártjának a koronavírus járványra adott válaszuk alapján szavazott nagyobb parlamenti felhatalmazást, ám ez változhat. Moonnak a COVID-19 utáni gazdaságra kell összpontosítania. Ezen a területen jó eredményeket kell felmutatnia a következő, 2022 májusában esedékes elnökválasztásig.

Moon Jae-in elnök is tisztában van ezzel. A választások utáni kormányülésen, április 28-án mondott beszédében kiemelte: „Minél hosszabb ideig tart az intézkedések végrehajtása, annál nagyobb károkkal és annál több nehézséggel kell szembesülniük az embereknek és a vállalkozásoknak. Ebben a példátlan válsághelyzetben a döntéseket bátran kell meghozni, gyorsan és pontosan kell végrehajtani. Arra kérem Önöket, hogy gyorsítsák fel az [intézkedések] megvalósítását.”